Back to All Events

4th of July BBQ - Matt Robidoux, Bergur Anderson & Pétur Eggertsson

  • Mengi 2 Óðinsgata 101, Reykjavík Iceland (map)

Húsið opnar 19:30 | Miðaverð 2.500 kr - Doors 19:30 Tickets 2.500 kr

Matt Robidoux is a San Francisco based composer, improviser, and educator interested in the convergence of movement and sound as it relates to free improvisation and accessibility. Their primary instrument is the “corn synth” — (Kinetically Operated Randomness Network) a modular system that interprets physical input from two “ears of corn” sculptures cast in aluminum.

The modular environment, configured around two touch controlled aluminum cast ears of corn, is informed by my ongoing work with Pauline Oliveros’ final project AUMI (Adaptive Use Musical Instrument) in direct collaboration with the disability community and multidisciplinary arts organizations in the San Francisco Bay Area. The powerful echo and artistic legacy of Mills College CCM (1967-2022) resonates in my design of the corn synth, modeling it after the Buchla 158, the original synthesizer used at the San Francisco Tape Music Center beginning in 1963.

-

Bergur Anderson is an Icelandic visual artist, producer-composer and sound-maker based in Rotterdam. An electric troubadour playing with songs, voice, poetry and world-making, his practice combines and exists somewhere between music, performance, and conceptual sound art. Unisong, his forthcoming release on Futura Resistenza, will be his fourth with the label — with previous releases including LP Night Time Transmissions (2021) and come, Memory: fieldwork (2023), a collaborative cassette made with visual artist and partner Katrina Niebergal.

Next to his own practice, Bergur collaborates with artists who seek to expand the notion of sound in their practices — as a composer, recordist, sound designer, mixing engineer and performer.

-

Pétur Eggertsson is a composer who works via visual and performance art. The transformation of sound through arbitrary translations into various mediums (or vice versa) is a focal point in his work, combined with the examination and augmentation of performer and audience roles. Spectators may find themselves influencing the progression of a piece and performers can end up in unfamiliar territories. Pétur is first and foremost interested in the customs and functions of musical performances and wants to create intervention possibilities for all involved. His pieces often go wrong and it can be difficult to decipher if the mistakes are by intention or not.

//////

Matt Robidoux er tónskáld og spunatónlistarmaður sem býr og starfar í San Francisco. Hann hefur áhuga á samruna hreyfingar og hljóðs og tengingu þess við frjálsan spuna og aðgengi. Aðalhljóðfæri hanns er “maís synthi”, modular kerfi sem umbreytir snertingu í hljóð út frá tveimur álhúðuðum maísstöngla-skúlptúrum.

Hljóðgervilskerfið er undir áhrifum áframhaldandi vinnu hanns við seinasta verkefni Pauline Oliveros, AUMI, Aðlögunarhæft hljóðfæri. Þar vinnur hann í samstarfi við bæði samfélag fatlaðara og þverfagleg listasamtök í San Francisco Bay Area. Kraftmikið bergmál og listræn arfleifð Mills College CCM endurómar í hönnun hans á synthanum, en hann er byggður á Buchla 158, upprunalega synthanum sem notaður var í San Francisco Tape Center frá árinu 1963.

-

Bergur Anderson er íslenskur myndlistar- og tónlistarmaður sem býr og starfar í Rotterdam. Rafmagnaður trúbadúr sem leikur með söngva, rödd, ljóð og frásögn, verk hans búa á mörkum og jafnframt sameina tónlist, gjörningalist og hljóðlist. Nýjasta útgáfa hans, Unisong, er fjórða útgáfa hans hjá Futura Resistenza en á undan hafa m.a. komið platan Night Time Transmissions (2021) og come, Memory: fieldwork (2023), kasseta gerð í samstarfi við myndlistarkonuna Katrina Niebergal.

Bergur vinnur einnig í náinni samvinnu við ýmist listafólk sem leitast eftir að gefa hljóði og tónlist í sinni vinnu – sem tónskáld, upptökustjóri, hljóðhönnuður og flytjandi.

-

Pétur Eggertsson er tónskáld sem vinnur í gegnum sjónlistir og gjörninga. Umbreyting hljóðs í gegnum handahófskenndar þýðingar í mismunandi miðla (eða öfugt) er í brennidepli í verkum hans. Auk þess eru hlutverk bæði flytjenda og áhorfenda könnuð og aukin.

Áhorfendur geta haft áhrif á framvindu verka hans og flytjendur gætu fundið sig í undarlegum aðstæðum. Hann hefur áhuga á siðum og virkni tónleikahalds og vill skapa inngripstækifæri fyrir alla þátttakendur. Verkin hans fara oft úrskeiðis og það er erfitt að átta sig á hvort mistökin séu tilætluð eða ekki.

Húsið opnar 19:30 | Miðaverð 2.500 kr - Doors 19:30 Tickets 2.500 kr

Matt Robidoux is a San Francisco based composer, improviser, and educator interested in the convergence of movement and sound as it relates to free improvisation and accessibility. Their primary instrument is the “corn synth” — (Kinetically Operated Randomness Network) a modular system that interprets physical input from two “ears of corn” sculptures cast in aluminum.

The modular environment, configured around two touch controlled aluminum cast ears of corn, is informed by my ongoing work with Pauline Oliveros’ final project AUMI (Adaptive Use Musical Instrument) in direct collaboration with the disability community and multidisciplinary arts organizations in the San Francisco Bay Area. The powerful echo and artistic legacy of Mills College CCM (1967-2022) resonates in my design of the corn synth, modeling it after the Buchla 158, the original synthesizer used at the San Francisco Tape Music Center beginning in 1963.

-

Bergur Anderson is an Icelandic visual artist, producer-composer and sound-maker based in Rotterdam. An electric troubadour playing with songs, voice, poetry and world-making, his practice combines and exists somewhere between music, performance, and conceptual sound art. Unisong, his forthcoming release on Futura Resistenza, will be his fourth with the label — with previous releases including LP Night Time Transmissions (2021) and come, Memory: fieldwork (2023), a collaborative cassette made with visual artist and partner Katrina Niebergal.

Next to his own practice, Bergur collaborates with artists who seek to expand the notion of sound in their practices — as a composer, recordist, sound designer, mixing engineer and performer.

-

Pétur Eggertsson is a composer who works via visual and performance art. The transformation of sound through arbitrary translations into various mediums (or vice versa) is a focal point in his work, combined with the examination and augmentation of performer and audience roles. Spectators may find themselves influencing the progression of a piece and performers can end up in unfamiliar territories. Pétur is first and foremost interested in the customs and functions of musical performances and wants to create intervention possibilities for all involved. His pieces often go wrong and it can be difficult to decipher if the mistakes are by intention or not.

//////

Matt Robidoux er tónskáld og spunatónlistarmaður sem býr og starfar í San Francisco. Hann hefur áhuga á samruna hreyfingar og hljóðs og tengingu þess við frjálsan spuna og aðgengi. Aðalhljóðfæri hanns er “maís synthi”, modular kerfi sem umbreytir snertingu í hljóð út frá tveimur álhúðuðum maísstöngla-skúlptúrum.

Hljóðgervilskerfið er undir áhrifum áframhaldandi vinnu hanns við seinasta verkefni Pauline Oliveros, AUMI, Aðlögunarhæft hljóðfæri. Þar vinnur hann í samstarfi við bæði samfélag fatlaðara og þverfagleg listasamtök í San Francisco Bay Area. Kraftmikið bergmál og listræn arfleifð Mills College CCM endurómar í hönnun hans á synthanum, en hann er byggður á Buchla 158, upprunalega synthanum sem notaður var í San Francisco Tape Center frá árinu 1963.

-

Bergur Anderson er íslenskur myndlistar- og tónlistarmaður sem býr og starfar í Rotterdam. Rafmagnaður trúbadúr sem leikur með söngva, rödd, ljóð og frásögn, verk hans búa á mörkum og jafnframt sameina tónlist, gjörningalist og hljóðlist. Nýjasta útgáfa hans, Unisong, er fjórða útgáfa hans hjá Futura Resistenza en á undan hafa m.a. komið platan Night Time Transmissions (2021) og come, Memory: fieldwork (2023), kasseta gerð í samstarfi við myndlistarkonuna Katrina Niebergal.

Bergur vinnur einnig í náinni samvinnu við ýmist listafólk sem leitast eftir að gefa hljóði og tónlist í sinni vinnu – sem tónskáld, upptökustjóri, hljóðhönnuður og flytjandi.

-

Pétur Eggertsson er tónskáld sem vinnur í gegnum sjónlistir og gjörninga. Umbreyting hljóðs í gegnum handahófskenndar þýðingar í mismunandi miðla (eða öfugt) er í brennidepli í verkum hans. Auk þess eru hlutverk bæði flytjenda og áhorfenda könnuð og aukin.

Áhorfendur geta haft áhrif á framvindu verka hans og flytjendur gætu fundið sig í undarlegum aðstæðum. Hann hefur áhuga á siðum og virkni tónleikahalds og vill skapa inngripstækifæri fyrir alla þátttakendur. Verkin hans fara oft úrskeiðis og það er erfitt að átta sig á hvort mistökin séu tilætluð eða ekki.

Earlier Event: June 6
Guðmundur Pétursson
Later Event: July 11
Mason Lindahl